A Magyar Értelmező Szótár Diákoknak (Puedlo Könyvkiadó) szerint:
"szekták: főként a protestáns egyházakból a XIX-XX. században kivált vallásos csoportok, irányzatok. Szervezeti felépítésüket, hittételeiket a Szentírásból származtatják. Elvetik az általuk hazugnak és hitetlennek tekintett intézményes egyházakat, szigorú szabályok és vallási előírások szerint, a társadalom többségétől önmagukat elszigetelve élnek. Legismertebb közülük a Jehova tanúi, a nazarénusok és a pünkösdisták."
A http://pistvan.extra.hu/mesz.htm oldalról letölthető Magyar Értelmező Szótár szerinti meghatározások:
"szekta: nagyobb egyházaktól elkülönülő kis vallási csoport. Világszerte félezer keresztény szektát tartanak nyilván napjainkban; nálunk legismertebbek a nazarénusok, szombatosok, adventisták, jehovisták. Legtöbben a közeli világvégét várják, életidegen erkölcsöt és életmódot hirdetnek, megtagadják a katonai szolgálatot, esetleg "arra a rövid időre" már nem is dolgoznak, nem házasodnak. Hitük kizárólagos alapja a Biblia, de azt mindenki egyéni módon értelmezheti. A szekták tagjait (s ők is magukat) gyakran hívőknek nevezik. - Párton belüli csoport, amely a többség programjától eltér; az illegális magyar kommunista mozgalomban a harmincas években bukkantak fel a szektás jelenségek: bizalmatlanság egymás és az értelmiség iránt, túlzott erkölcsi szigor stb. - Tágabb értelemben valamely tant hirdető ember követői: Bicsérdy-szekta (magyar VEGETARIÁNUSOK a húszas években)."
"szektaniarizmus: szektásság, párton belüli elhajlás."
"szektariánus: szektás. Latin eredetű szó (pars) secta a. m. 'lemetszett (rész)' . Rokona a szekció."
A http://tarstudszotar.adatbank.transindex.ro oldalon található Társadalommtudományi szótár szerint:
"Vallásos szekta
Meghatározás. A szekta önkéntes társulási forma, amelynek alapja az erős identitástudat, a tagság feltétele valamely érdem és meghatározott minősítés, például tudás, egy tan elfogadása, esetleg a nyilvánosan megvallott vallásos tapasztalatot követő megtérés. A szekta jellegzetessége az exkluzivitás, tehát az, hogy egy igazság kizárólagos tulajdonosának helyzetében tudja magát. Általában elkülönül a társadalom nagyobbik részétől, és többnyire szembefordul az uralkodó meggyőződéssel. A szekta bizonyos magatartási mintákat ír elő, amelynek megsértése a tagság megszűnését vonhatja maga után. A kizárás - mint ahogyan a felvétel is - pontos szabályoknak, szigorú eljárásnak megfelelően történik. A tagok személyes elkötelezettsége jóval teljesebb mértékű a szekta irányába, mint amilyen a nem szektás meggyőződések esetében tapasztalható. A szektának általában nincs különálló és professzionális vezetése (Wilson, 1970).
Etimológia. A szekta eredete a latin seco,- secare - 'szeparálódni', 'önmagát valamitől különválasztani'.
Tárgyalás. Szekták a történelem nagyobb vallásainak korai időszakától ismertek. A vallásszociológia figyelmének központjába Max Weber munkássága nyomán kerültek, amit majd Ernst Troeltsch folytatott. Troeltsch elsősorban a kereszténységen belül vizsgálódott, és két nagyobb áramlatot azonosított a kora kereszténység időszakában, amelyek két meglehetősen eltérő típusú vallási szerveződési formát készítettek elő. Az egyik áramlat a hívők egyenlő és szabad közösségét hangsúlyozta, amely idealista módon törekedett a keresztény értékek megvalósítására, mint amilyen az önfeláldozó testvéri szeretet, anélkül, hogy tekintettel lett volna a társadalom többi részére. Ez az attitűd lenézően viszonyult a szervezeti formához és a hierarchiához. A másik áramlat a szervezett és független közösséget tartotta fontosnak, amely a környező intézményrendszert a saját céljaira tudja felhasználni. Az előbbi inkább radikális, az utóbbi konzervatívabb törekvésekkel jellemezhető. Az Egyházhoz közelebb állónak tekintett konzervatív irányzat lett domináns, ugyanakkor a radikalizmus távolról sem tűnt el, és a kereszténység története folyamán sokféleképpen megmutatkozott. Ez a két tendencia megvilágítja, hogy a kereszténységen belül mi a különbség az egyház és a szekta között. Összefoglalva tehát az egyház egy túlnyomóan konzervatív intézmény, amely alapjában elfogadja a szekuláris rendet, és a tömegek feletti uralomra törekszik, s így - legalábbis elvben - egyetemes. Fel tudja használni az államot és az uralkodó rétegeket, és a társadalmi rend szerves részeként működik. Mint ilyen, az egyház sok tekintetben az állam és az uralkodó rétegek függésében áll. Mindazonáltal amikor az egyház a szakrális kegyelem egyedüli forrásának kiszolgáltatójaként igyekszik megmutatkozni, akkor a kereszténységen belüli szektás impulzus mindig előtérbe kerül. A szekták elutasítják az Egyház igényét, hogy az isteni kegyelem ellenőrzését a szentségek révén kisajátítsa, ehelyett hangsúlyozzák a vallási értékek mindennapos gyakorlatát és a személyes viszonyok fontosságát. A szekták tehát kisebb csoportok, amelyek a belső tökéletesedést és a tagjai közötti személyes kapcsolatok megteremtését tűzik célul. Általában elutasítják a világ feletti uralom gondolatát, közömbösek vagy egyenesen ellenségesek a világgal, az állammal és a társadalommal szemben, amelynek helyébe majd egy alternatív társadalom és kultúra kerül (Troeltsch nyomán Hamilton, 1995). Troeltsch úgy vélte, hogy a 'bevett egyházak' a szektákat eretnek elhajlással szokták vádolni, noha sok tekintetben a korai kereszténység és az evangéliumi idők elképzeléseit karolják fel. Troeltsch gondolatait Niebhur (1957) és újabban Byran Wilson (1970) szőtték tovább. Az általuk hozott újítás egy új különbségtétel volt, bevezették a szabadegyházak (denomination) fogalmát az egyház és a szekták már tárgyalt megkülönböztető kategóriái mellé. A szabadegyház szintén önkéntes társulás, de csak formális felvételi eljárást igényel a tagság megszerzése, és nem jellemző a kizárás. Nem olyan erős az öntudatosság, egyúttal kevésbé exkluzív. Nem tart igényt az igazság kizárólagos birtoklására, és tudomásul veszi, hogy csak egy a többi vallási mozgalom között. Tanítása és gyakorlata sem olyan különleges, mint a szektáké, és nem különül el a társadalomtól sem. Nem eleve elutasító az uralkodó eszmeiséggel, vallással és kultúrával szemben, illetve hivatásos és elkülönült vezetés irányítja. S. R."
A Zetatalk honlapján talált meghatározásokból idézek pár sort:
"Az emberek a következők miatt ragaszkodnak egy kultuszhoz vagy valláshoz: keresik a valahová-tartozás érzését, az identitást, azt, hogy tekintélye legyen szavuknak, keresik kérdéseikre a választ vagy reménykednek egy megmentésben. A vallások megkívánják a követőiktől, hogy kérdés nélkül higgyenek. Megmondják, hogy mit kell hinni és gyakran megbüntetik vagy megfélemlítik azt, aki megkérdőjelezi a tanokat. A szekták a követőiket érzelmileg függővé teszik, eltávolítják őket a hozzátartozóktól, így csapdába esnek." |