Ezt a cikket a www.tavmunkainfo.hu oldalon találtam:
Az első, ilyen alapokon nyugvó szervezetet – Peter Clothier: Kulcs a kezedben Multi-Level Marketing című könyve szerint – „…feltehetően William Casselberry és Lee Mytinger hozták létre. 1934-től a California Vitamin Company és a Nutrilite XX Vitamins termékeit árusították. Azért, hogy kereskedőiket anyagilag ösztönözhessék – így növelve a vállalat forgalmát –, új tagokat vonjanak be és egyre több üzletkötőt képezzenek ki, 1941-ben létrehozták a C&M marketingtervet. Ennek alapján a kereskedők 3 %-os extra jutalékot kaptak az általuk személyesen csatlakoztatott tagok után.”
1975-ben az amerikai Szövetségi Kereskedelm Bizottság beperelte a legnagyobb mlm-céget, az Amwayt illegális piramisjáték vádjával, 1979-ben a bíróság az Amwayra kedvező ítéletet hozott. Ettől kezdve definiálták a legális hálózati marketing kritériumait, és azt, hogy miben különbözik az illegális piramisjátéktól. A bírósági végzés szerint a legális hálózati kereskedelem három fő szempontja a következő:
- visszavásárlás 90 %-on,
- havonta 10 vásárló.
- a 70 %-os szabály: ellenőrizni kell, hogy a nagyker áron beszerzett áruk 70 %-át eladták, vagy felhasználták, mielőtt újabb megrendelést adnak le a cég felé.
Vigyázat! Szélhámosok!
Becslések szerint az Internet felhasználóinak száma már meghaladja a 100 milliót, és további dinamikus növekedés előtt áll. Ez a hatalmas, napról napra új előfizetőkkel bővülő közösség amellett, hogy információt és kapcsolatokat keres, a biztonságos megoldások elterjedésének köszönhetően egyre inkább nyitott az online köthető üzletek iránt, és ma már vásárol, rendel, termékekért és szolgáltatásokért, sőt adott esetben tartalmi információért fizetni is hajlandó is az Interneten keresztül.
Mivel az Internet valós világunk egyfajta tükörképe, cseppet sem meglepő, hogy a csalók, szélhámosok és gazdasági bűnözők is felfedezték maguknak ezt a nagyszámú potenciális áldozatot kínáló gazdag terepet. A nagy rábeszélő-művészek minden trükköt bevetnek, hogy a gyanútlan és gyakran bizony nevetségesen hiszékeny szörfösök pénztárcájából kisebb-nagyobb összegeket csaljanak ki, miután nyomtalanul eltűnnek a kibertér útvesztőiben. Különösen veszélyeztetettek a kezdő internetezők, akik naiv lelkesedéssel szörfözve túl nagy bizalmat helyeznek az Interneten fellelt információkba, de a gyakorlottabbak is belesétálhatnak a net-szélhámosok csapdáiba.
A pénz kicsalására alkalmazott módszerek nem újak, csak a média, a közvetítés illetve a megtévesztés csatornája változott. Legtöbbünket megpróbáltak már beszervezni különféle vásárlói klubokba, ismerősek a gyors meggazdagodással kecsegtető üzleti ajánlatok, hosszú távon gyümölcsözőnek feltüntetett befektetési lehetőségek, illegális életbiztosítók, a nagy ráhatás alatt értékesített üdülési jog, a hamis nyereményjátékok, levélláncok, vagy a csodás hatású termékek, pl. különleges gyógyászati eszközök vagy fogyasztószerek forgalmazásával foglalkozó ügynökök. Napjainkban a beszervező, rábeszélő anyagok email formájában is terjednek, vagy profin kialakított web oldalakon jelennek meg.
Sajnos az új terep, azaz a cyberspace megfoghatatlan világa még kedvez is az ügyeskedőknek, hiszen egy email vagy web-cím mögé kitűnően el lehet rejtőzni, a beszedett summával a site hirtelen felszámolásával egy pillanat alatt örökre el tud tűnni az ötlet tulajdonosa.
Az internetes csalások sokszínűségéről külön beszámolót lehetne írni, hiszen van itt minden, a hírhedt "nigériai kapcsolat"-tól (ennek a veszélyes trükknek is több verziója létezik!) az "ál-Internet-szolgáltatókig". Jelen cikkben most csak a munkaközvetítéssel összefüggő szélhámosságokra szeretnénk felhívni a figyelmet, hiszen sajnos ezen csalások tárháza is elég széles körű.
Alább összegyűjtöttem néhány jó tanácsot azoknak, akik szeretnék kikerülni az Interneten szörföző állásvadászok számára felállított csapdákat, kiszúrni a hangzatos, de tartalmat nélkülöző ál-szolgáltatásokat.
- Soha ne fizess állásajánlatokért! A profi munkaerő-közvetítő cégek bevétele szinte mindig az állásokat meghirdető cégektől származik, és a széles körben bevált gyakorlat szerint a kínált ajánlatokat ingyenesen közvetítik az álláskeresők felé. Az a cég, amely bizonyos összeget kér az értékesnek mondott állásajánlatok átadásáért nagy valószínűséggel csak a felhasználó pénzére utazik, amiért cserébe nem létező, aktualitását vesztett, vagy értéktelen ajánlatokat küld majd.
- Fogj gyanút, ha az állásajánlat "túl szép, hogy igaz legyen". Make Money Fast (MMF) vagy Get Rich Quich ajánlatoknak nevezi az angol ezeket a hirdetéseket, ahol könnyű és gyors meggazdagodással hitegetik a hiszékenyeket. A kitűnő üzleti lehetőséget kínáló rábeszélő-művész azt akarja elhitetni veled, hogy kevés munkával rengeteg pénzt keresel majd. Jellemző ezekre az ajánlatokra, hogy minimális az elvárás a jelentkezővel szemben, csak az elérhető csillagászati jövedelmet hangsúlyozzák, mintegy mézesmadzagként, de nem fogalmazzák meg az elvégzendő feladatokat. Ezen lehetőségek többsége gyakorlatilag piramisjáték, ahol köztudottan mindig sok a vesztes.
- Ne adj ki pénzt munkaerő-piaci információért! Léteznek az Interneten olyan web-oldalak, ahol egyedülálló, fantasztikus, teljes körű stb. jelzőkkel fémjelzett információt ígérnek, bizonyos összeg befizetése ellenében. Példa erre az a web-oldal, ahol távmunkásokat előszeretettel foglalkoztató cégek listáját lehet megvásárolni, vagy ahol rejtett munkaerőpiacot ígérnek. Ugyan miért vegyünk efféle információt, amikor a web hemzseg az ingyenesen elérhető állás-adatbázisoktól? Akkor se higgyünk a meggyőzően hangzó szövegnek, ha mellette ott villog/forog a "csalóktól mentes övezet" feliratot hirdető logo. Ilyet bárki tud kreálni, némi web-design ismerettel.
- Vigyázat! Az "otthon végezhető munka" ajánlatok között rengeteg szélhámosság van. A legismerősebb sémák a borítékragasztás, email-terjesztés, adatrögzítés. Az ajánlat pedig úgy kezdődik, hogy a munka elkezdéséhez fizess be egy megadott összegű előleget, regisztrációs díjat, vagy vásárold meg ezt és ezt a szoftvert. Ha fizetsz, a szélhámos máris elérte célját, az ígért munkát pedig hiába várod. Józan ésszel mérlegeld, hogy az adott munkáért reális-e az ajánlott fizetés, és vajon nem lehetne-e azt a munkát egyszerűen egy géppel elvégeztetni. Kételkedj, amíg közelebbről meg nem ismered a céget, és ajánlatát. Semmiképp ne fizess előleget!
- Légy óvatos azokkal a cégekkel, ahol az állásajánlat úgy kezdődik, hogy meg kell vásárolni egy bizonyos termékcsomagot, vagy el kell végezni egy speciális tanfolyamot, általában borsos áron. Ezek a munka-ajánlatok valójában illegális franchise vagy MLM tevékenységet takarnak. Ne kapcsolódj olyan MLM tevékenységbe, ahol az elérhető jövedelem nem a termék értékesítésének, hanem elsősorban a új tagok beszervezésének függvénye. Ez a fajta láncolat lényegét tekintve piramisjáték, nem marketing tevékenység.
- Lehetőleg ne adj meg hitelkártya vagy bankszámla információt az Interneten vagy telefonon keresztül, amíg nem ismerted meg az adott céget közelebbről.
1998. szeptember 20.
Jellemzői
A fogyasztásra szánt javakat független termékforgalmazók a végfelhasználóknak közvetlenül juttatják el, vagy közrejátszanak ebben a folyamatban. A termékforgalmazók törekednek arra is, hogy újabb tagokat csatlakoztassanak hálózatukhoz, és így növeljék összértékesítésüket.
A hálózat tagjainak jövedelme többféle:
- Kiskereskedelmi árrés (egyes cégek ezt az "ügynöki" megítélés miatt csak korlátozottan teszik lehetővé): fogyasztói és nagykereskedelmi ár különbsége,
- Jutalék: jutalékot a forgalmazó a saját maga által létrehozott csoport után kapja a vállalattól. Ennek a jutaléknak a mértékét a vállalat egy marketingtervben határozza meg, és alapját (bizonyos megkötésekkel) a létrehozott csoport által generált forgalom adja.
A Multi-level marketing (MLM) csapdái
Mivel az MLM rendszerben forgalmazó ügynököknek a termékforgalmazás mellett legfontosabb feladata, hogy tovább építsék a hálózatukat, ennek érdekében minél több ember figyelmét ráirányítsák az általuk kínált üzleti lehetőségre, boldogan vetik be magukat a cyber-világba, ahol minimális befektetés ellenében tömegekhez juttathatják el üzeneteiket. Megjelennek "hozzászólásaikkal" különféle levelező listákon, barátinak tűnő befektetési tippeket ejtenek el online csevegés közben, hangzatos apróhirdetéseket adnak fel az ingyenes net-hirdetőkben, tetszetős web kikötőket építenek, intenzív web-promóciót folytatnak, vagy a Netikett szabályaival mit sem törődve küldözgetik csábítóan, de homályosan megfogalmazott munka-ajánlataikat több ezer email címre.
Ha olyan ködös email-üzenet kapunk (ha valaki még nem kapott volna, előbb-utóbb kap majd), amiben valami hasonló áll: "amennyiben Önt érdekli egy másodállásban végezhető tevékenység, rendkívül jó jövedelmet biztosító Interneten végezhető munka, hosszú távú előnyös befektetés, stb. írjon, részletesen tájékoztatom egy nagyszerű lehetőségről", valószínű, hogy valamiféle ügynöki hálózatba próbálnak éppen beszervezni. Legyünk óvatosak, mert ezen esetekben a szépen fogalmazó spammerek többnyire nem munkatársat, csupán balekot keresnek, akik ha elfogadják a meghívást a személyes találkozóra, a meggyőző erejű előadás közvetlen hatása alatt már nehezen tudnak nemet mondani.
Mielőtt magunkra zúdítanánk a MLM elkötelezettjeinek haragját, hangsúlyozni szeretnénk, hogy nem teszünk egyelőség jelet az MLM és a szélhámosság közé, de sajnos tény, hogy ezen rendszerek nagy része hamis reményeket ébreszt, az új belépők pénzére utazik, akiknek ez a befektetés soha nem térül meg. Mivel az Interneten gyorsan terjednek ezek a módszerek, és előbb-utóbb minden álláskereső belebotlik ezen ajánlatokba, érdemes tisztázni, mit is takar az MLM, vagy más néven network marketing fogalma, és mitől válik az egész szélhámossággá.
Az MLM lényege, hogy a hálózat keretében forgalmazott termékek értékesítése nem a hagyományos csatornákon (nagyker, kisker) történik, hanem egy lépcsőzetesen kialakított ügynöki hálózaton keresztül. A tagok feladata a termék értékesítése mellett ezen ügynöki lánc folyamatos bővítése. Nem hiszem, hogy van ember széles e hazában, aki még nem hallgatott (szenvedett) végig egy-két vagy netán több előadást az MLM felépítéséről, működéséről, jövedelmezőségéről, ezért most nem rajzoljuk fel az ismerős mátrixot.
Ami közös az MLM és a piramisjáték esetében, hogy a hierarchiában alacsonyabb szinten álló tagok pénzt juttatnak a magasabb szinteken levők felé, és ahogy a rendszer egyre lejjebb épül, elvileg mindenki jövedelemhez jut mindaddig, amíg van lehetőség új tagok toborzására. Egyszerű logaritmusszámítással kimutatható azonban, hogy az így épülő piramis hosszú távon nem működhet, mivel X lépcső után egyszerűen elfogy a potenciális bevonható emberek száma. Ha nincs több befizető, a rendszer összeomlik, és az alsó szinten levő tömegeknek már nincs aki fizessen, ők a vesztesek.
A klasszikus kérdés: mi különbözteti meg a legálisan működő MLM hálózatot a tiltott piramisjátéktól? A piramisjáték játékelméleti szempontból zárt rendszer, tehát összességében annyi pénzt nyernek a nyertesek, amennyit a vesztesek elveszítenek. Az MLM rendszerben forgalmazó ügynököknek azonban kettős feladata van: amellett, hogy új tagokat szerveznek be a hálózatba, a hálózat által forgalmazott termékek eladását is meg kell szervezniük. A piramisjátékkal szemben, ahol csak az új tagok befizetéseiből képződnek a csúcson állók bevételei, az MLM hálózatba így folyamatosan áramlik a termékek termelői és fogyasztói ára közötti különbözet, tehát elvileg lehetséges, hogy mindenki nyer vele. A kérdés az, hogy mi az arány a kétféle eladás (a bevont új tagoknak eladott ún. belépő-csomag, valamint a hálózaton kívüli vásárlók felé történő értékesítés) között. Amennyiben a termék nagyobb mennyiségben nem eladható (és ez bizony sok esetben így van, mivel ára gyakran jóval meghaladja a boltokban forgalmazott versenytársakat), azaz a forgalmazó bevétele kizárólag az új tagok toborzásából származik, gyakorlatilag egy zárt piramisrendszer alakul ki, ahol néhány lépcsőben elfogy az ország lakossága, és bekövetkezik az összeomlás.
A világ egyik legnagyobb piramisa Albániában épült fel a közelmúltban, miután a külső információktól elszigetelt ország lakosságának nagy része, mindenféle kontroll nélkül, a szép jövedelem reményében kapcsolódott be a hatalmas láncba, majd az összeomlásakor tömegek vesztették el vagyonukat az országos méretűre nőtt piramisjátékban. Az emberek elkeseredése nemzeti felkelésbe torkollott, az események okait annak idején sokat elemezték a napilapok is.
Visszatérve az MLM tevékenységhez, elvileg sikeresen is végezhető ez a fajta munka, van akinek saját bevallása szerint kitűnően jövedelmez, de tény, hogy a beszervezett tagoknak csak kis hányada jut el a gyémántgyűrűs szintekre. Ehhez a munkához speciális adottságokra van szükség, hiszen a rendszerbe való belépés teljes elkötelezettséget kíván, ami gyakran az emberi kapcsolatok megromlásához vezet. A kívülállók, vagy a rendszerben csalódottak gyakran támadják ezen ügynökök módszereit, akik sok esetben agresszív technikákat alkalmaznak a meggyőzésre, kétes üzleti gyakorlatot folytatnak, ködösítenek, rabolják hallgatóságuk idejét amikor nehezen térnek rá a lényegre vagy matematikailag félrevezetik a közönségüket.
Természetesen az Interneten is jelen vannak a nagy MLM cégek, saját domain alatt találjuk a legnagyobbakat, és megismerhetjük a hivatalos változatot, de ha egy kicsit alaposabban szétnézünk, az érem másik oldalát is! Az Internet világának legszimpatikusabb vonása demokratikussága, azaz, hogy ez a médium soha nem egyoldalúan informál. Hiába dicsőíti önmagát a cég saját honlapján (www.amway.com), ha a benne csalódottak tömegével hoznak létre olyan web oldalakat, ahol leleplezik annak hazugságait, leírják saját negatív tapasztalataikat. Lásd példaképpen a "Internet Society of Ex-Amway Distributors" nevű szervezet kikötőjét, ahol a felsorolt hivatkozásokra kattintva az egykori Amway-forgalmazók web-lapjaira juthatunk, ahol a cégből, illetve annak ügynökeiből, és módszereiből kiábrándult emberek kiteregetik a szennyest, az agymosás egyeteméről, rémálomról, megtévesztő hazugságokról, a remény forgalmazásának üzletéről, kultuszról, szertefoszlott álmokról írnak. Akit érdekelnek ezek a személyes tapasztalatok, vagy sorstársként szeretne csatlakozni a szervezethez, keresse fel "Az igazság odaát van" szlogen alatt működő, az Amway témát legkimerítőbben felölelő web kikötőt, ahol minden hisztériát nélkülözve, tárgyszerűen, pro és kontra érveket, egyéni beszámolókat, elemző és leleplező cikkek, tévhitek eloszlatását célzó írásokat, és nagyon sok egyéni tapasztalatot (rendezve, archiválva) olvashatunk a céggel kapcsolatosan. A web oldal tagja az "Anti-MLM and Anti-Amway Webring"-nek , így innen könnyedén eljuthatunk a körgyűrű további láncszemeit alkotó társoldalakhoz is.
Másik példa a kétoldalú tájékoztatásra: a www.herbalife.com cím alatt megtalálhatjuk egy másik világméretű MLM cég honlapját (furcsa: Magyarország nincs a partner országok listájában!), míg a http://www.herbalawsuit.com oldalon (az eredeti cikk írása óta a ez is cím megszűnt, ezért a hivatkozást töröltem) a cég ellen folyó per fejleményeit követhettük nyomon.
Ezúttal arra vonatkozóan gyűjtöttem tippeket, hogyan ismerjük fel az Interneten az MLM tevékenységnek álcázott veszélyes piramisjátékokat:
- Soha ne a website kinézete alapján ítéljük meg a bemutatkozó céget. Azért mert egy vállalkozásnak professzionálisan tervezett honlapja van, korántsem biztos, hogy törvényes, legálisan működő cégről van szó. Csak olyan céggel kössünk üzletet, melyet ismerünk vagy leinformáltunk, és melyben megbízunk.
- Ne kapcsolódjunk olyan rendszerbe, ahol csak az új tagok beszervezéséért kapunk jutalékot. Jövedelmünk elsődleges forrása a termék értékesítéséből származzon. Csak akkor legitim az MLM cég, ha speciális termékei a rendszerbe lépés nélkül is megvásárolhatók. Győződjünk meg arról, hogy a kínált termék valóban rendelkezik-e a beharangozott tulajdonságokkal, valóban piacképes-e.
- Ne lépjünk be olyan MLM cégbe, ahol túl nagy kezdőcsomagot, nagy értékű saját készletet kell vásárolnunk. Ezek a rendszerek álcázott piramisjátékok, melyek bármikor összeomolhatnak.
- Ne higgyük el, bármily csábító, hogy kevés munkával könnyedén meggazdagodhatunk. A termékek direkt értékesítése, és az emberek meggyőzése nagyon kemény és kitartó munkát igényel. Egy nagyon jellemző példa magyarul: nézzük meg a http://www.w-f-h.com (Work From Home) címen található web-oldalt. "Nem nyaralok, ilyen a munkám" felirat fölött egy menedzser önfeledten szunyókál az idilli tengerparton, fölötte vaskos dolláros zacskók. Majd a mézesmadzag: "Dolgozzon a 21. század munkamódszerével!" és következik az ajánlott munka hosszú, időt rabló leírása, melyből semmit nem tudunk meg a végzendő feladatokról, csupán üres ígéreteket arra, hogyan emelkedik majd meg e munka által életszínvonalunk.
- Adjunk magunknak időt a döntéshez. A jó üzlet holnap is jó üzlet, ha pedig agresszívan sürgetnek, vagy nyomást alkalmaznak a döntéshozáskor, annak semmi más oka nem lehet, mint hogy a cégnek valami rejtegetnivalója van.
- A gondolkodási idő arra is kell, hogy utána tudjunk nézni, vajon mi mindent írtak, mondtak mások az adott vállalkozásról az Interneten. Használjuk ennek érdekében a keresőket, adjunk fel üzeneteket a vonatkozó hírcsoportokban, vagy nézzük meg azokat a web állomásokat, ahol folyamatosan gyűjtik a tisztességtelenül dolgozó MLM cégekre vonatkozó panaszokat. A leleplező írások ott vannak a világ legnagyobb kirakatában, csak rá kell találni! Nagy kapocs-gyűjteményt találunk a cím alatt, ahonnan kiindulva sok olyan MLM céget is megismerhetünk, melynek képviselői még nem találtak ránk, hiszen talán majd csak a jövőben teszik be a lábukat Európába. Menjünk elébe az információknak!
- Vigyázzunk arra, hogy a kibertérben az emberek nem mindig azok, aminek látszanak. Van, hogy jóindulatú baráti tanácsnak tűnik az a munkaajánlat, amit egy net-társunktól kapunk, valójában az illető nagyban osztja a tippeket, egy intenzív beszervező munka részeként. Ne legyünk hiszékenyek, és mindig kontrolláljuk az Interneten keresztül kapott információkat, mert ezt senki más nem teszi meg helyettünk!
Akit nem riaszt vissza a sok visszaélés, és komolyan érdeklődik az MLM tevékenység, mint önálló jövedelemszerzési lehetőség iránt, annak ajánlom a http://mlm.lap.hu linkgyűjteményt kiindulópontként.
1998. szeptember 27.
Forrás: Wikipedia
Multi-level marketing
A multi-level marketing (MLM) – gyakran nevezik network marketing néven is – egy nem hagyományos értékesítési forma. Néhol többszintű értékesítésnek vagy hálózati kereskedelemnek fordítják.
Az MLM rendszer lényege, hogy az értékesítés személyesen és több szinten történik. A rendszer lényegében egy független termékforgalmazókból álló hálózat, mely a terméket vagy szolgáltatást közvetlenül – direkt módon – juttatja el a fogyasztókhoz. Az mlm alapötelete: egy termék elégedett fogyasztója a terméket továbbajánlja, ezért jutalékot kap, s amennyiben azok, akiknek továbbajánlotta szintén sikeresen továbbajánlják a terméket, azok jutalékából is jutalékot kap. Ily módon egy sikeres, többszintű fgyasztói/ügynöki hálozatot maga alá építő egyén komoly jövedelemre tehet szert, sőt egy ponton túl már nem is kell foglalkoznia termékeladással, mivel a hálózatban lévő eladások jutalékaiból is komoly jövedelemre tesz szert.
Kialakulása
MLM mint üzleti vállalkozás
MLM hálózatok fejlődésének lényege, hogy a termékforgalmazók nemcsak fogyasztják a termékeket, hanem saját ismeretségi körükben tovább népszerűsítik, így egy olyan fogyasztói hálózat forgalma után részesülnek juttatásban, mely fejleszti, növeli önmagát.
Az MLM rendszer tagjai nem alkalmazottai a vállalatnak, de a cég arculatát mégis ezek az emberek építik vagy rombolják, ezért felelősségük nagyon nagy. A cég sikere ezen áll vagy bukik. Az MLM vállalkozások alapvetően különböznek az illegális pilótajátékoktól, mivel az utóbbiakban nem történik árucsere. Egy hálózati értékesítésen alapuló céget általában a termékskálája, forgalma, marketingterve, forgalmazói (hálózatépítői) valamint képzései alapján célszerű megítélni. Amennyiben ezekről az információ beszerezhető és hiteles, úgy nemcsak egy "gyors meggazdagodási lehetőséget", hanem egy hosszú távon is működő, valódi anyagi függetlenséget garantáló vállalkozást is ki lehet bontakoztatni az arra vágyónak.
Az MLM jövője
Az MLM lassan kiszorítja az összes többi kereskedelmi formát, mert hatékonyabb náluk. Nincs messze az az idő, amikor a hagyományos bolti kereskedelem kihal, s helyette az alapvető termékek is hálózati kereskedelemben lesznek forgalmazva. Az MLM-ben mindenki megtalálja számítását: ez a kereskedelmi forma szinte futószalagon gyártja az anyagilag független, elégedett embereket szerte a világon. Az alapgodnolat e téren: "Aki kimarad, az lemarad!".
A fenti állítás nem teljesen igaz. Az MLM több mint 50 éve nem tudja kiszorítani a hagyományos kereskedelmet,bár 2000 től 2006 ig az MLM üzletek forgalma 50 MRD USd éves forgalomról, 115 MRD USD éves forgalomra nőtt. Forrás: a Direkt Értékesítők Világszövetsége http://www.wfdsa.org/ Ezek a tények. Ez az összeg a világ kereskedelmi forgalmának töredéke. Csak az USA-ban az élelmiszer forgalom 1000 MRD USD fölött van, és a gyógyszer forgalom is. Valóban az MLM egy olyan kereskedelmi forma, amely a fogyasztót érdekelté teszi a terjesztésben, éppen ezért hatékony, mert bejut a "burokba", a személyes kapcsolatok alapján. Veszélye szintén maga a személy, aki ha "benyomul" a burokba, szociális kárt tesz. Fontos lenne, hogy az MLM építők elsajátítsák mindenhol az erőszakmentes módszereket, a vezetők pedig a nyomás gyakorlás nélküli vezetést. http://www.mlmsiker.hu
Az online értékesítés segíti az MLM-et, de egyben bizonyos MLM-ek veszélye is mert gyakran ugyanazt, vagy ugyanolyan minőségű terméket olcsóbban meg lehet találni máshol, ha csak az egyszerű fogyasztó érdekeit nézzük. Az interneten gyorsan lehet kutatást végezni egy-egy termékkel kapcsolatban. A korszak jellemzője, hogy a termékforgalmazók egyszerre több hálózatban is benne vannak. A szervezet transzparenciája is nagyobb, mert a forgalmazói szervezetek aktív tagjainak nagy része elérhető az interneten. Erősödik a keresztszponzorálás, azaz vezetők, forgalmazók átcsábítása nagy tömegben egy másik üzletbe. Sokkal gyorsabban híre megy egy új üzletnek az internet miatt. Ettől független az MLM a legkisebb anyagi kockázatú és optimális készpénzáramlású üzlet.
A multi-level marketing kritikája
A multi-level marketing kritikusai szerint valójában leplezett piramisjáték, melyben a termék csak ürügy, a valódi jövedelem a tagok beszervezéséből és más kapcsolódó jövedelmekből jön, nem a termékforgalmazásból.
MLM mint üzleti vállalkozás
MLM hálózatok fejlődésének lényege, hogy a termékforgalmazók nemcsak fogyasztják a termékeket, hanem saját ismeretségi körükben tovább népszerűsítik, így egy olyan fogyasztói hálózat forgalma után részesülnek juttatásban, mely fejleszti, növeli önmagát.
Az MLM rendszer tagjai nem alkalmazottai a vállalatnak, de a cég arculatát mégis ezek az emberek építik vagy rombolják, ezért felelősségük nagyon nagy. A cég sikere ezen áll vagy bukik. Az MLM vállalkozásokhoz sok hasonlóságot mutatnak az illegális pilótajátékok, azonban az utóbbiakban nem történik árucsere. Egy hálózati értékesítésen alapuló céget általában a termékskálája, forgalma, marketing terve, forgalmazói (hálózatépítői) valamint képzései alapján célszerű megítélni. Amennyiben ezekről az információ beszerezhető és hiteles, úgy nemcsak egy "gyors meggazdagodási lehetőséget", hanem egy hosszú távon is működő, valódi anyagi függetlenséget garantáló vállalkozást is ki lehet bontakoztatni az arra vágyónak.
Az adatok azt mutatják, hogy a mlm-tagok nagy többsége (több, mint 95%-a) súlyos pénzügyi veszteséget könyvel el. A valóban sikeres mlm-ezők aránya minimális. Egyes MLM vállalatok azonban a fogyasztók, illetve a hálózatépítő munkatársak kényelmének és biztonságának az érdekében anyagi kockázatmentességet biztosítanak. (a csatlakozási díj minimális (100-200 Ft), nincs éves megújítási kötelezettség, nincs teljesítménykényszer, a hálózatépítő tagok nem foglalkoznak értékesítéssel, eladással).
A kompenzációs tervek
- Unilevel: Nincs korlátozás mennyi tagot lehet beszervezni az első szintre, akik „eladják” a terméket a végfelhasználóknak. A mélységi épitkezés korlátozva van, ez a sík-piramis, ami talán a legbecsületesebb a többihez képest, de csak kevesek nyerhetnek benne.
- Bináris: Csak két lábat engedélyez az építkezéshez (jobb és bal profitcenter). Arra ösztönöz, hogy a két láb között kiegyenlitett legyen az eladás nagysága. Jutalék csak egyező forgalmú lábakra jár, ami nagyban csökkenti a cég kifizetéseit, mivel ritkán sikerül kiegyenlíteni a lábak forgalmát. Osztott piramisnak is hívják.
- Mátrix: Limitált forgalmazói szám az első szinten, és a mélységi épitkezés is korlátozott. Az újonnan érkezők lecsúsznak az alsóbb szintekre, ha az már telítődött. A növekedés korlátozott, pl. 4x12. Úgy kell játszani, mint a lottót, csak a lusta tagok nyerhetnek. Blokk-piramisnak is hívják.
- Stair step-breakaway: A forgalmazó úgy lépked fel a lépcsőn a csoportforgalom által, ahogy a kiterjedt ösztönző beszervezések és a „fizess, hogy játszhass” jellegű vásárlások növekednek. Minden leszakadó csoport egy emberhez van kötve... Fontos felismerni, hogy 6 szint a leszakadó szervezetben nem 6 szintnyi forgalmazó, hanem az összes tag a leszakadó szervezetben. Aki megérti ezt a tervet, az mind egyetért, hogy ez a legkizsákmányolóbb az összes piramis-séma közül, amit valaha is kitaláltak. Ez a forma hozza legnagyobb nyereséget a csúcsnak és a legnagyobb veszteséget a tömegnek. Úgy írják le, mint egy mega-piramis, ami sok kis-piramist foglal magában. A legtöbb MLM cég ezt a formát használja.
Ezek az alap kompenzációs tervek, de az újabb tervek már születőben vannak, amik folyamatatosan segítik a piramis alapítókat, pl. trináris, módosított mátrix és bináris, vagy ezek bármilyen kombinációja.
Tíz kritikai észrevétel
- Az emberek 99.9%-a, akik csatlakoznak MLM-cégekhez, sohasem profitálnak belőlük. A veszteségek olyan nagyok, hogy ezek a sémák nem nevezhetők legitim üzleti lehetőségeknek.--Pedig 1979 óta törvényesen az USA Szövetségi Kereskedelm Kamara által.upline.
- Megnyerni a jelentkezőt a csatlakozásra, amelyikben gyakorlatilag mindenki veszíteni fog, csak becsapással lehetséges. A szervezők sosem mondják el az igazságot.
- A csúcson levők alapvető tényeket hallgatnak el az új tagoktól, mint pl. az átlagos jövedelem, a költségek, a fluktuáció aránya, és hogy milyen sok bónuszt kapnak ők ott fent. Nem mondják el, hogy honnan is jön valójában a pénzük, ami legtöbbször az oktató anyagok eladásából vagy más országbeli szervezésekből származik.
- Nagyon kevés terméket adnak el végfelhasználóknak. Azok, akik megveszik, inkább egy "üzleti lehetőség" miatt teszik ezt. Ezért ez az üzlet nem valódi direkt eladás (direct selling), hanem inkább egy hamis üzleti lehetőség reklámozása.
- Az emberek több mint 50%-a kilép már az első évben. Ezért pusztán a beszervezésből pénzt szerezni hosszú és költséges fáradozás. Amikor valaki elindul hálót építeni, már ő maga is egy hatalmas alsóvonal legalján van. Csak kevesen juthatnak fel magasabb szintre.
- Azon kevesek, akik a piramis csúcsán indultak, vagy az a néhány, aki felmászott a csúcsra, közvetlenül a legutoljára csatlakozott, veszteséget elszenvedő tagoktól szerezték a pénzüket.
- A motivációs előadások, könyvek, és kazetták egy titkos /?:) upline/ üzlet részei, amit a piramis szervezői futtatnak. A megvásárolt eszközök nem növelik a tagok esélyét a sikerre, mindez csak hozzáadódik veszteségeikhez./?:) upline/
- A tagok ezekkel az eszközökkel nem lesznek feltétlenül sikeresek az MLM-üzletben, inkább csak elköltik a pénzüket ezekre a dolgokra. Azt bizonygatják nekik, hogy sikeresek lesznek, és ez az üzlet nagy lehetőség a számukra, azonban ez mind hamis állítás.
- Ezek a sémák évente egyre több embert vonzanak magukhoz, de sokan ki is lépnek. Több évig működhetnek egy területen, mielőtt elindulnának más területek felé újabb embereket toborozni (telítődés). Ahogy a múködésük hosszabbodik, egyre több embert ér kár.
- Az, hogy valami törvényes, mág nem jelenti azt, pénzt lehet keresni vele.
Öt jellemző a termék alapú piramisjáték felismeréséhez
- A beszervezhető tagok száma korlátlan, végtelen láncot alkothatnak kiképzett és motivált tagok tagjainak a tagjai…..
- Előrejutás a többszintű „forgalmazó” hierarchiában csak új tagok toborzásával lehetséges, nem pedig kinevezéssel vagy előléptetéssel (mint a direkt forgalmazó cégeknél).
- A „fizess, hogy játssz” kiegészül az ösztönző vásárlással (az MLM megöli saját kisker piacát). Rendszeres időszakonként minimum vásárlás a termékekből és az oktatási eszközökből az előrejutás és a nagyobb bonus miatt. A leszakadó (breakaway) kompenzációs rendszer különösen kizsákmányoló.
- Az MLM cég több forgalmazói szintnek fizet jutalékot és bonust, mint az valójában indolkolt lenne. (több mint 5 szintnek) A hagyományos cégek 5 szinttel fedik le ezt a területet: branch, district, regional, national, and international sales managers.
- A cég eladásonkénti kifizetése a felső vonalnak egyenlő vagy meghaladja a személyenkénti eladást, ami inkább az újabb tagtoborzást ösztönzi, mint a kisker eladást. Jobban járok, ha új tagokat szervezek magam alá, mintha termékeket adnák el.
Ha mind az 5 feltétel megtalálható egy MLM-ben, akkor a tagok 99.9%-a elveszti a pénzét, ami rosszabb még a termék nélküli piramisoknál is, ahol „csak” 87.5-93.3%-os a veszteség.
Tipikus reklámfogások a beszervezős MLM-ben
A beszervezős MLM egy multi-level marketing program, amely jobban díjazza az agresszív beszervezést, mint a közvetlen értékesítést a valódi fogyasztóknak.
A beszervező MLM állításai |
Az MLM-állítás kritikája |
Nagyszerű jövedelemlehetőségek. |
Az MLM tagok 99%-a veszít. |
Mindenki csinálhatja, pénzt kereshet vele. |
Csak a csúcson levők profitálnak belőle, az alattuk levők 99%-a pénzt veszít. |
Az átlagos jövedelmet magas jövedelemnek tünteti fel. |
Az átlagos jövedelem bemutatása teljes félrevezetés. |
A kisker áron eladott termékek szép hasznot hoznak. |
Piramison kívül ritkán adnak el terméket a magas ára miatt, azaz kisker forgalmazás gyakorlatilag alig van, így a kisker haszon szinte sosem realizálódik. |
Törvényes üzletként mutatják be, „nem piramisjáték”. |
A termék alapú piramisjátékok a legszélsőségesebb fajtái a piramis-sémáknak, a legnagyobb 99.9%-os veszteségi rátával, ami rosszabb arány még a termék nélküli piramisoknál is! Dde még a szerencsejátékoknál is! |
Napi 1-2 órai munkával felépíthető a jogdíjas (passzív) jövedelem, ami nagyobb szabadságot eredményez, kiléphetsz a munkahelyről, több időt tölthetsz a családdal… |
Rengeteg időt visz el a lemorzsolódó tagok folyamatos pótlása, sok új jelentkezőt kell megtéveszteni, hogy elhiggyék, ez egy jövedelmi forrás. A jelentkezők csak a felsővonal jövedelmét fogják hízlalni. |
A munkaerő piac-nem biztonságos, a részvénypiac még zavarosabb, az MLM nagyobb biztonságot és tartós jövedelmet ígér. |
Az MLM rizikósabb, bármelyik részvénypiacnál vagy a munkaerő-piacnál. Összehasonlítva még a szerencsejáték is biztonságosabb befektetés. |
Ha nem lenne legális az MLM, már rég leállították volna. |
A törvényi büntetés inkább reaktív (visszaható, utólag reagáló) a fehér-galléros bűnöknél és a fogyasztóvédelemnél, mint proaktív (megelőző). Amíg az áldozatok úgyszólván sohasem reklamálnak/panaszkodnak, a törvény magától csak nagyritkán csap le a legrosszabb piramis-sémákra. |
Bármelyik üzletbe időt és pénzt kell fektetni. (Néhány MLM tag többezer dollárt invesztál folyamatosan éveken keresztül, amíg el nem veszti minden pénzét.) |
A legális direkt értékesítő cégek ügynökei nem mindig halmoznak fel raktárkészletet. Az ösztönző vagy „fizess, hogy játszhass” vásárlás csupán álcázás a piramis-sémában. Nagyobb befektetés, nagyobb veszteség. |
Felhasználhatja az időt egyéb üzletépítésre, ez nem a hirtelen meggazdagodás útja, hanem normál üzleti program, ne várjon gyors sikert. |
A szervezők úgy adják el a tagoknak a marketing tervet, mint egy üzletet, de úgy védik a tekintélyét, mintha direkt eladás lenne. A direkt értékesítő ügynök rögtön megkapja a jutalékát az eladás után, nem kell várnia hónapokig vagy évekig, hogy észrevegye, hogy a jutaléka meghaladja a költségeit. |
Nem szükséges az eladás! Elég alkalmazni a másolódás elvét. |
Az eladás be is fejeződik az új tagok beszervezésével, akik folyamatos vásárlással „játszák a játékot”. A beszervező nemcsak „másolódik”, hanem be is csap/ámít másokat! |
Az MLM a jövő! |
Már évtizedek óta ezt mondják, de a részesedése a kereskedelemben kb. 1% lehet. Az MLM őshazájában, az USÁ-ban sem több ennél! |
Telítődés sohasem jön létre. A körforgás, mint bármilyen üzletben, realitás. A mi MLM rendszerünkben világméretű növekedés tapasztalható. Kapcsolódjon be az elsők között ebbe a nagyszerű növekedési lehetőségbe! |
Az MLM termékek nagy részét a belépő tagok veszik meg. (Kevés hagyományos vásárló is akadhat.) Amióta az emberek észrevették, hogy a lehetőségek lecsökkennek minden új belépő „forgalmazóval”, a telítődés valóban fennáll, ezért megköveteli a szervezőktől, hogy újabb beszervezéseket indítsanak más földrajzilag távolabbi hely felé (nemzetközi szponzorálás). Igy az MLM rendszerek gyorsan átalakulnak Ponzi-sémává (sima pilótajáték), megkövetelve, hogy újabb piacokat vagy újabb termék részlegeket nyissanak. Az új tagok folyamatos belépése (pezsgése) megszokott dolog. |
Egy nagyszerű támogató csapathoz fogsz tartozni! |
Néhány MLM/rendszer úgy működik, mint egy szekta, „velünk vagy ellenünk” mentalitással. Megfigyelhető, hogy milyen gyorsan kiközösíti a csapat a kilépőt, és azt, aki kedvezőtlen információt fedez fel a módszer törvényességét illetően. |
A legjobb termékeket fogod ajánlani az embereknek, amik elősegitík megőrizni az egészéségüket. |
A termékek ügyesen álcázott közvetítő eszközök, amik a csereforgalmat szolgálják a termék alapú piramisban. |
Gyors ütemben nő az igény ezekre a termékekre, szinte magukat adják el. |
A termékek eladása forgalmazók által vezérelt, nem pedig a piac által. A legtöbb terméket az új belépők veszik meg, hogy „előnyös helyzetben lépjenek be”. |
A termékünk egyedi és fogyócikk, ami tökéletes az ismétlődö eladásra. |
Az MLM/termékek tipikus „szellemi bájitalok”. A titkos formulák csak elfedik azt a tényt, hogy drágák a termékek, ezért nem versenyezhetnek a normál piacon. |
Adj magadnak esélyt, hogy másolhatsz egy működő üzletet. Hozz 5 embert, aki megveszi a belépő csomagot, és továbbmásolják a sémát. Havonta rendelj termékeket és nemsokára nagy jutalékot is kapsz. |
Ez az a módszer, ahogy az MLM rendszerek összehozzák a vagyont a csúcson lévőknek. Azok a jutalékok, ami az üzletük éltető eleme, a kezdő és a folyamatos „forgalmazói” vásárlásokból származik. Ha elvesszük a tagok vásárlási indítékait (kilépés a mókuskerékből), ezek a cégek úgy omlanak össze, mint a kártyavár. |
Az „eszközeink a sikerre”, verhetetlenek. Jelentkezz a szemináriumokra és a konferenciákra, vásárold a könyveinket és kazettáinkat, hogy sikered legyen ebben az üzletben. |
A segédeszköz-üzlet piramis a piramisban. Ez az árnyék-piramis egy jövedelmező bevételi forrás azoknak a csúcson levőknek, akik ezekkel az „eszközökkel” biztositják az alsó vonaluk sikerét, akik igy újra áldozatokká válnak, amikor megveszik a motivációs anyagokat. |
Az MLM olyan mint a biztosítás, a befektetés, feltalálás, színjátszás ahol a kemény munkáért jogdíjas jövedelem jár az életed hátralevő részében. Fiatalon nyugdíjba mehetsz, utazhatsz, stb. |
Az MLM több, mint hazárdjáték a jogdíjas jövedelemért, ez a „valamit a semmiért” csábítás lelkiállapota, az MLM/szenvedélybetegséget már megfigyeltek sok „valódi MLM hívőn”. |
Segíteni fogsz a barátaidnak és a családodnak, ha beszervezed őket az alsóvonaladba. |
Inkább csak kizsákmányolod őket, mint segítenél rajtuk, más szóval elpazarlod a társadalmi tőkédet. |
Forrás: Wikipedia
Pilótajáték
A pilótajáték (piramisjáték) hazánkban illegális. általában MLM vállalatnak/vállalkozásnak feltüntetett tevékenység. Lényegében egy olyan hálózat, amelybe az újonnan belépett emberek belépési díját a felette elhelyezkedő személyek kapják meg.
Jellemzői
- Magas összegű csatlakozási díj
-
- Általában nem, vagy egyértelműen nem akkora ellenértéket kap a jelölt, mint a belépési díj pl: klubtagság, információs csomag
- Nincs "használható" termék
-
- Lényegében nem történik valós gazdasági tevékenység. A hálózat célja nem a termék értékesítés és forgalom létrehozása (ha mégis, akkor az a látszat fenntartásáért van). Éppen ezért
- A hangsúly az új emberek beléptetésén van
-
- Az új belépők belépési díja "tartja el" a hálózatot
- Előfordul, hogy cég nem is létezik
-
- A pénzt az újonnan beléptetett emberek közvetlenül a felettük elhelyezkedőknek küldik.
Öt jellemző a termék alapú piramisjáték felismeréséhez
- A beszervezhető tagok száma korlátlan, végtelen láncot alkothatnak kiképzett és motivált tagok tagjainak a tagjai…..
- Előrejutás a többszintű „forgalmazó” hierarchiában csak új tagok toborzásával lehetséges, nem pedig kinevezéssel vagy előléptetéssel (mint a direkt forgalmazó cégeknél).
- A „fizess, hogy játssz” kiegészül az ösztönző vásárlással. (Megöli saját kisker piacát.) Rendszeres időszakonként minimum vásárlás a termékekből és az oktatási eszközökből az előrejutás és a nagyobb bonus miatt. A leszakadó (breakaway) kompenzációs rendszer különösen kizsákmányoló.
- A cég több forgalmazói szintnek fizet jutalékot és bonust, mint az valójában indolkolt lenne. (több mint 5 szintnek) A hagyományos cégek 5 szinttel fedik le ezt a területet: branch, district, regional, national, and international sales managers.
- A cég eladásonkénti kifizetése a felső vonalnak egyenlő vagy meghaladja a személyenkénti eladást, ami inkább az újabb tagtoborzást ösztönzi, mint a kisker eladást. Jobban járok, ha új tagokat szervezek magam alá, mintha termékeket adnék el.
Egy történet
A legjobb példa erre az orosz biciklikereskedő története. Még amikor bejött a bicikli, egy orosz faluban nyitott a kereskedő egy boltot. Ahol – mondjuk – 10 petákért lehetett biciklit vásárolni. Ám lehetett úgy, hogy 8 petákért vásárol, és újabb 5 petákért kap 5 jegyet, amiket ha odaad valakinek, és az vesz rajta biciklit, visszakapja az 5 petákját. Persze a jegyesek is kérhetik szépen a 8 peták + 5 jegyes akciót, és alkalomadtán nekik is visszajár az 5 peták. Ez az első vásárlónak megéri, a következő 5-nek is, még a következő 25-nek is talán, de a következő 625 kinek fogja eladni a jegyét, ha már mindenkinek van biciklije? A jegy bizony rajtuk fog maradni, és a 10 petákos biciklit 13 petákért vették meg.
Példák az Interneten tipikus MLM és pilótajáték ajánlatokra, hirdetésekre
"SZORGALMAS MUNKATÁRSAKAT KERESEK
Egyszerű, az interneten másodállásban is végezhető vállalkozáshoz keresek kitartó, szorgalmas partnereket, akik szeretnek és tudnak is dolgozni."
"Szeretnél plussz jövedelmet? Amennyiben érdekel ez az ingyenes, otthonról végezhető távmunka ajánlat, kérlek küldj egy e-mailt a *** címre és küldöm a tájékoztatót. Kevés az időd? Vagy sok szabadidőd van? Lényegtelen! Ez a rendszer mindenkinek előnyös!"
"Közelmúltban indult magyar katalógus,magyar élelmiszerei,étrendkiegészítői és tisztítószerei értékesítéséhez keresünk munkatársakat. Belépési díj nincs,ingyenes a házhozszállítás.Fix 25-30% jutalék a forgalom után.2 hetes fizetési határidő.olcsó mindenki által elérhető termékek,jó minőségben. Ha felkeltettem érdeklődésed,kérd ingyenes tájékoztatómat!"
"Kiváló kereseti lehetőség Hivatalos keretek között!Kötetlen időbeosztással végezhető,SZAKKÉPZETTSÉGET nem igénylő,fő-,és mellékállásban is végezhető,Otthoni Bedolgozói Munkákat kínálok,melyet OTTHONÁBAN is megvalósíthat egyszerűen és kényelmesen.Folyamatosan keresünk pontos,megbízható munkatársakat országszerte.Megkeresheti napi 2-3 óra időráfordítással a havi 50-70 ezer forintot.Ha felkeltettem az érdeklődését kérje ingyenes tájékoztatóm."
"Könnyen leszokhat a dohányzásról Elektronikus cigarettával! Segíthet másoknak is leszokni! Pénzt is kereshet ezzel a munkával, nem is keveset. 3 és félmillió ember szeretne leszokni és egészségesebben élni Magyarországon. Hányat ismer közülük? Segítsen nekik, legyen a munkatársunk! Tartson velünk egy egészségesebb, szebb, gazdagabb jövőért! Várom hívását!"
"Legyen sikeres otthonából!
Dolgozni otthonról az Interneten keresztül! Érdekes és sikeres vállalkozás. Pozitív, motivált embereket keresünk."
"Nos én nem tudok állandó munkát adni és nem is alkalmazottakat keresek,én egy vállalkozási formával foglalkozom és ennek a bővítéséhez keresek társakat.Ez nem fő vagy mellék állás ez egy lehetőség ami plusz bevételt hozhat.E-mail-ben vagy telefonon nem tudok érthető és átlátható felvilágosítást adni,de szívesen megmutatnám a tevékenységi körömet,ami nem jár költségekkel és kötelezettségekkel.Ha egy kicsit fel keltettem az érdeklődését akkor hívjon vagy írjon nekem és egy találkozó alkalmával megmutatnám a lehetőséget."
"Törzsvásárlói csapat kiépítéséhez keresek olyan embereket,akik nem ijednek meg a kihívásoktól!!A belépés teljesen ingyenes és nincsenek rejtett költségek!Komoly munkával korrekt kereseti lehetőséghez juthat! Olyan lehetőséget ajánlok ahol Nincs belépésidíj,
Nincs haví díj, Nincs tagsági díj, Nincs vásárlásí kötelezettség, Nincs kötelező rendezvény, Nincs vállalkozási rizikó!Nem veszíthet, hiszen minden teljesen ingyenes, csak gazdagodhat! Segítsen magán és másokon is az ingyenes regivel."
... és még rengeteg féle ezekhez hasonló hirdetésbe botlik az ember.
Linkek
MLM-mel kapcsolatos linkek gyűjteménye: www.mlm.lap.hu
MLM-ellenes blog: antimlm.blog.hu
|