Kognitív disszonancia
A kognitív disszonancia egy szociálpszichológiai elmélet, melyet Leon Festinger amerikai pszichológus alkotott meg 1957-ben. 
Az elmélet alapgondolata, hogy mikor valamilyen új információ vagy tapasztalat ellentmond a korábbi elképzeléseknek vagy ismereteknek, akkor disszonanciát, belső feszültséget élünk át. Ez a disszonancia szorongáskeltő állapot, melyet csökkenteni igyekszünk. 
Például valaki egy bizonyos márkájú mosóport vásárol, mivel azt gondolja, hogy az a kapható legjobb termék. Ilyenkor a vásárló által tartott tudattartalom (kogníció) az, hogy jó mosóport vett. Ha azonban a vásárlás után olyan ismeret érkezik, mely szerint kapható egy jobb mosópor is (például egy reklám révén), akkor a két ellentmondó tudattartalmat valahogyan összhangba kell hozni. 
... 
Maga Festinger a következő szavakkal írta le elméletét [Festinger, 2000, 76.]: 
- "Az általunk megfogalmazott disszonanciaelmélet lényege meglehetősen egyszerű, és a következő állításokkal ragadható meg: 
- A kognitív elemek között lehetségesek disszonáns vagy 'nem megfelelő' kapcsolatok.
 
- A disszonancia jelenléte a disszonancia redukciójára, illetve a disszonancia növekedésének elkerülésére irányuló nyomást idéz elő.
 
- Ezen nyomás megnyilvánulhat viselkedésbeli és kognitív változásokban, valamint az új információkkal és véleményekkel szemben tanusított óvatosságban.
    
A disszonancia kiváltása és mérséklése
Mikor valakinek több alternatíva közül választania kell, mindig disszonanciát él át, mivel sohasem lehet teljesen bizonyos a dolgában. Megkülönböztetendő azonban a vonzó és a nem vonzó alternatívák közötti választás. 
Vonzó alternatívák közötti választás
Vonzó alternatívák esetén a disszonancia mértékét növeli: 
- ha az elvetett alternatíva vonzó
 
- a nagyszámú választható alternatíva
 
- az elvetett alternatívák közti különbség
 
- ha a választás még friss
 
- ha nagy a választás tétje
  
Ilyenkor a következő módokon képzelhető el a disszonancia felszámolása: 
- a választás elkerülésével (ez nem mindig lehetséges)
 
- a választott alternatíva felértékelésével és a nem választott leértékelésével
 
- a választott alternatíva ellen szóló érvek figyelmen kívül hagyásával
  
Nem vonzó alternatívák közötti választás
Festinger szerint a nem vonzó alternatívák közötti választás „elméletileg lehetséges ám ritka” eshetőség, amely csak akkor fordul elő ha egy külső erő kényszeríti a személyt választásra. Ez esetben a disszonanciát a következő tényezők növelhetik: 
- rossz a választott alternatíva
 
- kis számú választási lehetőség
 
- az elvetett rossz alternatívák hasonlóak
 
- a választás még friss
 
- nagy a tét
  
Ilyen kínos esetekben a következő módokon lehetséges a disszonancia redukciója: 
- a választani kényszerülő személy lebecsüli saját választási szabadságát (kényszerre illetve szükségszerűségre hivatkozik)
 
- a választott alternatívát felértékelésével (jó alternatívaként való beállításával), negatív következményeinek lebecsülésével
  
Az elmélet hatásai
A Festinger kognitív disszonancia-redukciós elmélete forradalmasította az attitűdelméleteket és a kutatások súlypontja ezt követően az attitűdök kognitív összetevőinek kutatására tevődött, mely törekvés jellemzően mutatkozott meg Fritz Haider kognitív egyensúly-elméletében és Charles Osgood kognitív konzisztencia-elméletében.  |